Nega bu muhim
Flot va yo‘nalishlarni kengaytirish O‘zbekistonni investitsiyalarni jalb qilish, sayyohlar oqimini ko‘paytirish va logistikani mustahkamlash orqali mintaqaviy havo xabiga aylantirishning asosiy omilidir. Aviatsiya sohasi uchun bu jiddiy chaqiriq: xaridlarni, aeroport infratuzilmasini, xizmat ko‘rsatishni, kadrlarni kengaytirish, shuningdek, tijorat barqarorligini ta’minlash kerak bo‘ladi.
Aviatashuvlarning o‘sishi eksport, turizm va mintaqalararo aloqalarni rag‘batlantirishi mumkin, ammo katta mablag‘ va xavflarni oqilona boshqarishni ham talab qiladi.
Asosiy faktlar
- Bugungi kunda O‘zbekiston aviatashuvchilari aviaparkida 105 ta samolyot mavjud.
- Hukumat 2030-yilgacha havo kemalari sonini 180 taga yetkazishni rejalashtirmoqda.
- Yo‘nalishlar sonini 230 taga, parvozlar sonini yiliga 200 mingtaga yetkazish rejalashtirilgan.
- Shu bilan birga, Toshkent yaqinida yangi xalqaro aeroport — qariyb 1 310 gektar maydonda qurilish ishlari boshlanmoqda.
- Aeroportning birinchi bosqichiga investitsiyalar — taxminan $2,5-2,6 mlrd.
- Aviatsiya infratuzilmasini rivojlantirishdan kutilayotgan daromad yiliga 700 million dollardan oshadi.
Mohiyat
So‘nggi yillarda O‘zbekiston transport va turizm infratuzilmasini faol rivojlantirmoqda: bozorda xorijiy aviakompaniyalar soni — 51 ta operator. Ichki aviabozor tobora raqobatbardosh bo‘lib bormoqda: ma’lumotlarga ko‘ra, 15 ta yangi aviakompaniya tashkil etilgan.
Bunday rejalarni amalga oshirish nafaqat samolyotlar sotib olishni, balki aeroportlar, logistika, xizmat ko‘rsatish va kadrlarga katta sarmoya kiritishni ham talab qiladi. Yo‘nalishlar va flotning o‘sishi sifatli xizmat ko‘rsatish va barqaror tijorat modeli bilan birga bo‘lishi kerak. Xatarlar infratuzilmaning haddan tashqari yuklanganligi, yo‘nalishlarning bir qismiga yetarli talab yo‘qligi, yuqori kapital xarajatlar, yoqilg‘i va umuman samolyotlarning global narxlari bilan bog‘liq.