Nega bu muhim
Portga chiqish O‘zbekistonga boshqa mamlakatlar orqali yo‘nalishlardan qat’i nazar, Hind okeaniga chiqishni ta’minlaydi, bu esa logistika xarajatlari va yetkazib berish muddatlarini qisqartiradi. O‘zbekistonning xalqaro transport yo‘laklaridagi, ayniqsa, Xalqaro Shimol−Janub transport yo‘lagi doirasidagi rolini kuchaytiradi.
O‘zbekiston bilan Hindiston va Eron savdo hamkorlari o‘rtasidagi savdo hajmini oshirishi, mintaqaviy logistika loyihalarining investitsiyaviy jozibadorligini oshirishi mumkin.
Nima bo‘ldi
- Hindiston, Eron va O‘zbekiston tashqi ishlar vazirlarining uchrashuvi 9-sentyabr kuni Tehronda bo‘lib o‘tdi.
- Tomonlar Hindiston bilan savdo qilish uchun O‘zbekistonning Chabahar portidan foydalanishini rag‘batlantirishga kelishib oldi.
- Shuningdek, terrorizm va ekstremizmga qarshi kurashish bo‘yicha hamkorlik masalalari muhokama qilindi.
- Hindiston, Eron, Yevroosiyo mamlakatlari va Rossiyani bog‘lovchi yo‘nalish — INSTC orqali hamkorlikni kengaytirish imkoniyatlari ko‘rib chiqildi.
Mohiyat
Chabahar porti Eronning janubi-sharqidagi strategik nuqtasi bo‘lib, uning Hind okeaniga chiqadigan yagona portidir. Port bilan bog‘liq infratuzilmaning bir qismi bo‘lgan Chabahor-Zaydon temir yo‘li qurilmoqda; u qurib bitkazilgach, portning Eron ichki temir yo‘l tarmog‘i va undan keyin Markaziy Osiyo bilan bog‘lanishi yanada to‘g‘riroq bo‘ladi.
INSTC (Xalqaro Shimoliy-Janubiy transport yo‘lagi) Hindiston, Eron, Markaziy Osiyo va Rossiya o‘rtasidagi logistika xarajatlari va vaqtini qisqartiradigan Suvaysh kanali orqali an’anaviy yo‘nalishlarga muqobil sifatida ko‘rib chiqilmoqda. O‘zbekistonning bunday yo‘nalishlarda ishtirok etishi uning transport-logistika markazi sifatidagi rolini kuchaytirishi va tranzitdan olinadigan daromadlarni oshirishi mumkin.