Nega bu muhim
Toshkentning mavjud aeroporti yo‘lovchilar oqimining o‘sishiga dosh bera olmayapti — Osiyo, Yevropa va mamlakat mintaqalarining asosiy yo‘nalishlarini bog‘laydigan zamonaviy havo xabini yaratish orqaligina mamlakatni aviatsiya yo‘nalishlarining yangi bosqichiga olib chiqish mumkin.
Nima sodir bo‘lmoqda va rejalashtirilmoqda
- Toshkent viloyatida yangi aeroport qurish bo‘yicha qaror allaqachon qabul qilingan, hozirda loyihani DXSH modeli bo‘yicha amalga oshirish uchun xorijiy kompaniyalarning takliflari ko‘rib chiqilmoqda.
- Birinchi bosqichda aeroport yiliga 20 million yo‘lovchiga mo‘ljallangan bo‘lib, soatiga 40 tagacha uchish/qo‘nishni amalga oshirish va 169 tagacha samolyotga xizmat ko‘rsatish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
- Eski aeroportda bosqichma-bosqich rekonstruksiya ishlari olib borilmoqda — uchib kelish zalini rekonstruksiya qilishning birinchi bosqichi allaqachon yakunlangan: kengaytirish, yangi kirish yo‘li, avtoturargoh maydoni.
- Sohani rivojlantirishda “yashil” standartlar, multimodal aloqalarga (avtomobil, temir yo‘l, Yangi Toshkent va poytaxt uzellari o‘rtasidagi shatllar) e’tibor qaratilmoqda.
- O‘zbekiston allaqachon o‘zining aviatsiya ekotizimini faol kengaytirmoqda: aviakompaniyalar soni 15 taga, samolyotlar parki 26 tadan 105 taga yetdi.
- Kelgusi yillarda bu ko‘rsatkichni 230 taga, parki 180 taga, aviaqatnovlar sonini 200 mingtaga yetkazish maqsad qilingan.
Mohiyat va xatarlar
Changi Airports International bilan hamkorlik 2023-yilda imzolangan bo‘lib, ular maslahatchilar va potensial investorlar sifatida Toshkent xalqaro aeroportini rivojlantirishda ishtirok etmoqda. Yangi aeroport 2030-yilgacha bo‘lgan rejaning asosiy elementi bo‘ladi — Toshkentda yo‘lovchilar oqimi yiliga 15 million kishiga yetishi kerak.
Investitsiyalarning ortiqcha yuklanishi xavfi, qurilishdagi kechikishlar, xorijiy pudratchilar va moliyalashtirishga qaramlik — asosiy muammolar. Loyihaning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan infratuzilmaning (yo‘llar, temir yo‘llar, transport logistikasi) samarali integratsiyasi va jahon aviatsiya standartlariga moslashishiga bog‘liq bo‘ladi.