Nega bu muhim
Stavkaning oshishi avtotransportni kreditlash shartlari qat’iylashayotganini ko‘rsatadi, bu esa aholi uchun yangi avtomobillarning mavjudligiga ta’sir qilishi mumkin. Stavkalarning oshishi bank resurslari qiymatining oshishi, inflyatsiya bosimining kuchayishi yoki qaytmaslik xatarining oshishini aks ettirishi mumkin. Avtodilerlar va moliyalashtiruvchi banklar uchun bu signal: talab sekinlashishi, boshlang‘ich to‘lov yoki kredit muddati bo‘yicha talablar kuchayishi mumkin.
Asosiy faktlar
- Avtokreditlar bo‘yicha oktyabr oyi stavkasi: 24,3 foiz.
- Biroz oldinroq, sentyabr oyining oxiri va oktyabr oyining boshidagi ma’lumotlarga ko‘ra, bu ko‘rsatkich 24,1 foiz atrofida edi.
- Markaziy bank ma’lumotlar bazasida avtokreditlarning o‘rtacha stavkasi o‘tgan yili taxminan 24,1 foiz darajasida qayd etilgan.
- Yil o‘rtasida avtokreditlar bo‘yicha eng foydali takliflar ayrim banklarda 21 foizdan boshlanadigan stavkalar deb ataldi.
Nima deyildi
Tahlilchilarning ta’kidlashicha, stavkalarning bunday ko‘tarilishi quyidagilar bilan bog‘liq bo‘lishi mumkin:
- bank resurslarini jalb qilish qiymatining o‘sishi;
- kredit portfelining yomonlashuvi yoki avtosegmentda qaytmaslik xavfining oshishi;
- avtodilerlarni moliyalashtirish shartlarini o‘zgartirish va dastlabki badallar bo‘yicha talablarni oshirish.
Mohiyat
Shu bilan birga, O‘zbekiston bank sektori allaqachon jismoniy shaxslar uchun kredit stavkalarining o‘sish tendensiyasini ko‘rsatmoqda. Avtokreditlar bozori avvalroq kreditlar berishning pasayishini qayd etgan edi: masalan, 2024-yilda avtokreditlar hajmi deyarli ikki baravar kamaydi.
Alohida banklar o‘rtachadan ancha past stavkalarni taklif qiladi — sodiq mijozlar uchun, yuqori boshlang‘ich to‘lov bilan yoki ishlab chiqaruvchi dasturi bo‘yicha. Bu sharoitlarning yuqori tarqoqligini ko‘rsatadi.