Nega bu muhim
Agar talablar qondirilsa, fuqarolar asosiy xizmatlarni ortiqcha to‘lovlarsiz to‘lashlari, banklar esa tarif sxemalarini qayta ko‘rib chiqishlari mumkin bo‘ladi. Bu iste’molchilar huquqlarini himoya qilishni kuchaytiradi va kredit kartalarining biznes modelini o‘zgartirishi mumkin.
Nima bo‘ldi
- Banklar uy-joy kommunal xo‘jaligi, o‘qish, tibbiy xizmat va boshqalar uchun kredit to‘lovlarini naqd pul yechib olishga tenglashtirib, tegishli komissiyalar olayotgani haqida shikoyatlar kuzatilmoqda.
- Raqobat qo‘mitasi Markaziy bankka iste’molchilar huquqlarini himoya qilish va asossiz to‘lovlarni qaytarish bo‘yicha so‘rov yubordi.
- So‘rovda “Iste’molchilarning huquqlarini himoya qilish to‘g‘risida”gi qonunning 21-moddasida iste’molchilarning huquqlarini buzuvchi shartnoma shartlarini kiritishga yo‘l qo‘yilmasligi qayd etilgan.
2023-yilning bahorida Markaziy bank budjetga va davlat xizmatlariga to‘lovlar bo‘yicha komissiyalarni bir qator to‘lov turlari uchun BHMning 20 foizigacha (joriy summa — 82 400 so‘m) cheklagan edi:
- davlat bojlari, jarimalar;
- davlat xizmatlari uchun to‘lovlar;
- o‘qish uchun haq to‘lash;
- tibbiy xizmatlar;
- kommunal to‘lovlar va boshqalar.
Mohiyat
Kredit kartalari bilan to‘lashda komissiya muammosi uzoq vaqtdan beri mavjud bo‘lib, “yashirin to‘lov” sifatida qabul qilingan. Ilgari Markaziy bank komissiyalarining cheklovlari asosiy davlat xizmatlariga taalluqli edi, ammo banklar amaliyoti ko‘pincha bu choralarni chetlab o‘tgan. Agar Raqobat qo‘mitasi banklar bilan bahsda g‘alaba qozonsa, bu butun bank sohasi, ayniqsa, karta xizmatlari segmenti uchun namuna bo‘ladi.