Nega bu muhim
Škoda Group — Yevropadagi eng qadimgi va yirik temir yo‘l transporti ishlab chiqaruvchilaridan biri (tramvaylar, elektrichkalar, lokomotivlar). Mahalliy yig‘ish O‘zbekiston uchun harakatlanuvchi tarkib narxini pasaytiradi, ish o‘rinlarini yaratadi va texnologiyalarni uzatadi. YK va YIBning qo‘llab-quvvatlashi moliyalashtirish va Yevropa standartlariga muvofiqlikni kafolatlaydi. Škoda akademiyasi zamonaviy transport vositalariga xizmat ko‘rsatish uchun kadrlar tayyorlaydi.
Nima bo‘ldi
- Škoda Group O‘zbekistonda temir yo‘l transportini mahalliy yig‘ish uchun qo‘shma korxona tashkil etadi;
- Loyiha Yevropa komissiyasi va Yevropa investitsiya banki tomonidan qo‘llab-quvvatlanadi;
- QK Škoda akademiyasi orqali yig‘ish, texnik xizmat ko‘rsatish, ta’mirlash va o‘qitish bilan shug‘ullanadi;
- Bosh direktor Pyotr Novotniy Bryusselda Mirziyoyev bilan o‘tkazilgan davra suhbatida rejani taqdim etdi;
- Transport vaziri Ilhom Mahkamov hamkorlik tafsilotlarini muhokama qildi.
.
Mahalliy yig‘ish:
O‘zbekistonda temir yo‘l transporti vositalari ishlab chiqarish: tramvaylar, elektrichkalar, lokomotivlar, yo‘lovchi vagonlari. Harakatlanuvchi tarkib narxini pasaytiradi va ish o‘rinlari yaratadi.
Texnik xizmat ko‘rsatish va tuzatish:
Škoda transport vositalariga butun hayot sikli davomida (30-40 yil) xizmat ko‘rsatish markazlari. Bu ishonchlilik va xavfsizlikni saqlash uchun juda muhim.
Skoda akademiyasi:
Mahalliy muhandislar, texniklar, mashinistlar tayyorlash o‘quv markazi. Yevropa ekspluatatsiya va xizmat ko‘rsatish standartlarini o‘rgatish.
Yevropa Komissiyasi va Yevropa Investitsiya Bankining qo‘llab-quvvatlashi
Yevropa komissiyasi: loyihani Xitoyning “Makon va yo‘l” tashabbusiga Yevropa muqobili bo‘lgan Global Gateway strategiyasiga kiritdi. Maqsad — barqarorlik, ekologiya, inson huquqlari bo‘yicha Yevropa standartlariga rioya qilgan holda rivojlanayotgan mamlakatlar infratuzilmasiga sarmoya kiritish.
Yevropa investitsiya banki (YIB): qo‘shma korxonalarni moliyalashtirish uchun imtiyozli kreditlar yoki kafolatlar beradi. YIB dunyodagi infratuzilma loyihalarining eng yirik ko‘p tomonlama kreditori hisoblanadi.
Bosh direktorning sharhi
Petr Novotniy: “Ushbu uch sohaning har biri Kengaytirilgan sheriklik va hamkorlik to‘g‘risidagi yangi bitimni hamda Yevropaning Global Gateway strategiyasini amalga oshirish yo‘lidagi aniq qadamdir. Biz O‘zbekistonni yevropalik ishbilarmon hamkorlarning yangi investitsiyalari uchun ochiq mamlakat deb bilamiz. U uzoq vaqtdan beri strategik ambitsiyalar nuqtai nazaridan bizning e’tiborimiz markazida. Biz barqaror transport, ta’lim va texnologik modernizatsiyani rivojlantirishga hissa qo‘shayotganimizdan mamnunmiz”.
Mohiyat
Škoda Group — 1859-yilda tashkil etilgan Chexiya mashinasozlik xoldingi. Tramvay, trolleybus, elektrichka, lokomotiv, metro vagonlari ishlab chiqaradi. Yevropa Ittifoqi, AQSH, Osiyo kabi 100 dan ortiq mamlakatlarda faoliyat yuritadi.
O‘zbekiston temir yo‘l transporti: O‘zbekiston temir yo‘llarni modernizatsiya qilmoqda: yuqori tezlikda harakatlanuvchi “Afrosiyob” (Ispaniyaning Talgo) poyezdlari, elektropoyezdlar, tramvaylar. Mahalliy yig‘ish importga qaramlikni va sotib olish xarajatlarini kamaytiradi.
Global Gateway: 2027-yilgacha rivojlanayotgan mamlakatlar infratuzilmasiga (transport, energetika, raqamlashtirish) 300 milliard yevro miqdorida investitsiya kiritish bo‘yicha Yevropa strategiyasi. Barqarorlik va inson huquqlariga e’tibor qaratgan Xitoyning “Bir makon, bir yo‘l” tashabbusiga muqobil.
Škoda akademiyasi: Škoda o‘quv markazlari Chexiya, Hindiston, Turkiyada faoliyat yuritadi. Dasturlar Yevropa standartlari bo‘yicha mashinistlar, texniklar, muhandislarni tayyorlashni o‘z ichiga oladi. Bu O‘zbekistonda malakali kadrlar yetishmovchiligi muammosini hal qiladi.
Mahalliy yig‘ishning afzalliklari:
- Transport xarajatlarini kamaytirish (import bojlari, logistika yo‘q);
- Ish o‘rinlarini yaratish (muhandislar, texniklar, ishchilar);
- Texnologiya va nou-xaularni mahalliy mutaxassislarga yetkazish;
- Sotuvdan keyingi tezkor xizmat ko‘rsatish va ta’mirlash.