Nima uchun bu muhim:
O‘zbekistonda ommaviy avtokreditlash bozori shaffof emas. Moliyalashtirish sxemalarining o‘zgarishi ko‘proq bank sotuv modeliga o‘tishni aks ettiradi, ammo mashinalarning mavjudligini kamaytiradi.
Nima bo’ldi:
- Bo‘lib-bo‘lib to‘lash muddati bankka qarab 20-28 oy muddatga imtiyozli avtokreditlar bilan almashtirildi;
- 0 foizli kredit uchun oldindan to‘lov 60-70 foizgacha oshirildi;
- UzAuto Motors cheklovlarni rad etadi, ammo “20% oldindan to‘lov 0% da” — bu haqiqatda amalga oshmaydigan narsa;
- Banklar sug‘urta shartlarini oshkor qilmaydi — real stavka yiliga 1,5% ga oshishi mumkin;
- Rasmiy daromadsiz yoki to‘liq oldindan to‘lovsiz avtokredit olish amalda imkonsiz.
Mohiyat:
Avtokreditlarga o‘tish — Markaziy bank asosiy stavkasining oshishiga va likvidlikning cheklanishiga reaksiya. UzAuto talabni saqlab qolishga harakat qilmoqda, ammo yangi shartlar iste’molchilarni chalg‘itmoqda. Shov-shuv va narxlarning o‘sishi fonida kredit shartlarining shaffofligi avtomobil ishlab chiqaruvchisi va banklarga bo‘lgan ishonchning asosiy omiliga aylanmoqda.