Nega bu muhim
QQSning bir qismini hududlar foydasiga qayta taqsimlash mahalliy byudjetlarning moliyaviy mustaqilligini mustahkamlashi va hokimiyat organlarining biznesni rivojlantirish va soliq bazasini oshirishdan manfaatdorligini oshirishi kerak. Hududlar korxonalar aylanmasining o‘sishidan to‘g‘ridan-to‘g‘ri moliyaviy manfaatdor bo‘ladi. Mahalliy hokimiyat organlari biznesni aylanmani qonuniylashtirish va QQSga o‘tishga yanada faolroq rag‘batlantiradi.
Nima bo‘ldi
- Qonunchilik palatasi 2026-yil uchun davlat budjeti to‘g‘risidagi qonun loyihasini birinchi o‘qishda qabul qildi.
- Hujjat QQS bo‘yicha tushumlarning bir qismini mahalliy byudjetlarga ularning soliq bazasini kengaytirish doirasida o‘tkazishni nazarda tutadi.
- Ro‘yxati prezident tomonidan tasdiqlanadigan ayrim yirik soliq to‘lovchilar bundan mustasno bo‘ladi.
- Jamshid Qo‘chqorovning tushuntirishicha, chora mahalliy hokimiyat organlarini QQS yig‘ilishini nazorat qilishga undashga qaratilgan.
- Uning ta’kidlashicha, hozirda hokimliklar va soliq organlari biznesni QQS to‘lashga o‘tkazishdan manfaatdor emas, chunki qo‘shimcha tushumlar hududiy byudjetlarda qolmaydi.
QQS
- QQSni quyidagicha taqsimlash taklif etilmoqda: Toshkent shahri byudjeti — shaharda yig‘ilgan QQSning 5 foizi va qolgan hududlar — 20 foizi.
- Ushbu tushumlarning kamida 50 foizi tuman va shahar byudjetlariga majburiy tartibda yo‘naltiriladi.
- Iqtisodiyot va moliya vazirligi va Soliq qo‘mitasi vaziyatni nazorat qiladi.
- Yaqin orada Byudjet kodeksiga o‘zgartirishlar kiritish rejalashtirilmoqda.
Mohiyat
- Ilgari QQS bo‘yicha tushumlarning asosiy qismi respublika darajasida to‘plangan.
- Taqsimotning yangi modeli byudjet federalizmi islohotlari va mahalliy kengashlar rolining kuchayishi bilan bog‘liq.
- Tuman va shahar byudjetlari qo‘shimcha barqaror daromad manbalariga ega bo‘ladi.
- Soliq intizomi va iqtisodiyotning shaffofligi kuchaytiriladi.