Nega bu muhim
Foydaning o‘sishi — yo‘lovchilar oqimining, yo‘nalishlarning o‘sishi, operatsion xarajatlarning kamayishi natijasidir. Valyuta yo‘qotishlari 1,13 trln — so‘mning mustahkamlanish bosimi, valyutadagi qarzlarning katta qismi.
Nima bo‘ldi
- Foyda 710,2 mlrd (+44%), daromad 13,7 trln (+6,6%);
- Asosiy faoliyatdan olingan foyda 1,46 trln (+63 foiz);
- Moliyaviy xarajatlar 1,51 trln, daromadlar 891 mlrd — zarar;
- Valyuta yo‘qotishlari 1,13 trln, foizlar 382 mlrd;
- Rentabellik 5,2% (3,8% dan).
Moliyaviy natijalar
- Daromad: 13,7 trln (+6,6%) — yo‘lovchilar oqimi, yo‘nalishlar o‘sishi.
- Tannarx: 11,70 trln — yoqilg‘i, texnik xizmat ko‘rsatish, ish haqi.
- Yalpi foyda: 2,02 trln (barqaror).
- Davr xarajatlari: 772,2 mlrd (-50%) — ma’muriy, operatsion xarajatlarni kamaytirish.
- Asosiy faoliyatdan olingan foyda: 1,46 trln (+63 foiz).
Moliyaviy operatsiyalar — zarar
- Daromadlar: 891 mlrd (foizli daromadlar, valyutani ijobiy qayta baholash).
- Xarajatlar: 1,51 trln (foiz to‘lovlari 382 mlrd, valyuta zarari 1,13 trln).
- Sof zarar: 619 mlrd — yakuniy foydaga bosim.
Valyuta yo‘qotishlari
- 1,13 trln: so‘mning (12 800 dollardan 11 990 dollarga) mustahkamlanishi natijasida. Uzbekistan Airways valyutadagi qarzlarga ega (samolyotlar lizingi, kreditlar), so‘m mustahkamlanganda so‘mdagi qarzlar ko‘payadi — zarar.
Foiz to‘lovlari
- 382 mlrd: kreditlar, samolyotlar lizingi bo‘yicha foizli xarajatlar. Yuqori qarz yuki — 30 dan ortiq samolyotlar parki (Boeing, Airbus) yillik 5-7% li lizingda.
Sof foyda
- 710,2 mlrd (+44%): moliyaviy yo‘qotishlarga qaramay, kuchli operatsion faoliyat tufayli foyda oshdi.
- Rentabellik: 5,2% (3,8% bilan) — samaradorlikni oshirish.
Xarajatlarni kamaytirish
- Ikki baravarga — 772,2 mlrd: ma’muriy (xodimlarni qisqartirish, optimallashtirish), operatsion xarajatlarni kamaytirish (marketing, ijara).
UzNIF va IPO
- Milliy investitsiya fondi: Uzbekistan Airways aksiyalarining 25 foiziga egalik qiladi.
- IPO rejalari: aktivlarning bir qismini fond bozoriga joylashtirish – investitsiyalarni jalb qiladi (100-200 million dollar), shaffoflikni oshiradi, moliyalashtirishni diversifikatsiya qiladi.
Mohiyat
- Yo‘lovchilar oqimining o‘sishi: Uzbekistan Airways yiliga 5 milliondan ortiq yo‘lovchiga xizmat ko‘rsatadi, bu turizm, mehnat migratsiyasi va ishbilarmonlik safarlari tufayli o‘sishdir.
- Valyuta yo‘qotishlari: so‘mning mustahkamlanishi (dollar 12 800 dan 11 990 gacha) valyuta qarzlari bo‘lgan kompaniyalarga zarba beradi. Uzbekistan Airways samolyotlar lizingiga ega, kreditlar dollarda.
- Foiz to‘lovlari: 382 mlrd — 30 dan ortiq samolyotlar (Boeing 787, 767, Airbus A320) lizingi bo‘yicha yuqori qarz yuki.
- Operatsion samaradorlik: xarajatlarning ikki baravar kamayishi (+63% asosiy faoliyatdan olingan foyda) moliyaviy yo‘qotishlarni qopladi.
- UzNIF orqali IPO: investitsiyalarni jalb qiladi, shaffoflik va raqobatbardoshlikni oshiradi.